Будь-яка модель відбудови передбачає відшкодування втрат, спричинених військовою агресією. Процеси реєстрації, оцінки та компенсації завданої шкоди нерухомому майну є вразливими до корупційних ризиків. Міжнародний досвід останніх 50 років свідчить про те, що практично в усіх випадках ці процеси супроводжувались боротьбою зі специфічними формами корупції, що були відображенням саме «відбудовних умов та чинників».
Поки триває російська агресія, загальні потреби для відбудови України ще не відомі. Тим не менш, важливо вже зараз передбачити основні складові елементи цих міжнародних зусиль.
Повномасштабне вторгнення росії в Україну завдало серйозної людської, соціальної і економічної шкоди нашій державі. За цей час були пошкоджені або зруйновані житлові будівлі та громадська інфраструктура. В березні 2023 року Світовий банк оновив оцінку коштів, які знадобляться Україні для відновлення та відбудови – ця сума зросла до 411 млрд доларів США.
23.02.2023 Верховна Рада України прийняла Закон України «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний Реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України».
Цей Закон визначає правові та організаційні засади надання компенсації за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України.
Ці обставини пояснюють актуальність ідентифікації корупційних ризиків у процесах реєстрації, оцінки та компенсації шкоди, завданої об’єктам нерухомого майна.
Фахівці Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) спільно з експертами Інституту прикладних гуманітарних досліджень (ІПГД) провели комплексний аналіз процедур відбудови об’єктів нерухомого майна, що були пошкоджені чи знищені внаслідок збройної агресії рф, та ідентифікували найбільш поширені корупційні ризики, а також сформували рекомендації щодо їх мінімізації / усунення.
Експертний аналіз поточної ситуації проводився з використанням методів дослідження нормативно-правового регулювання, аналізу матеріалів ЗМІ та соціальних мереж, проведення глибинних інтерв’ю тощо.
На основі матеріалів дослідження було виокремлено 8 корупційних ризиків, які є найбільш значимими з огляду на масштаб їх негативного впливу на успішність адміністрування процесів відшкодування завданих збитків та відбудови.
Ідентифіковані корупційні ризики стосуються, зокрема:
- процесів формування та підтримання даних Реєстру пошкодженого або знищеного майна;
- діяльності Комісій з розгляду питань щодо надання компенсацій;
- створення та адміністрування Фонду тимчасового житла;
- фіксації фактів пошкоджень / руйнувань, обстеження пошкоджень об’єкта та складення попереднього висновку про технічний стан щодо можливості / неможливості експлуатації (відновлення) об’єкта;
- визначення права на компенсацію, ухвалення відповідного рішення та отримання компенсації;
- діяльності Фонду ліквідації наслідків і Фонду відновлення зруйнованого майна та інфраструктури;
- прийняття рішень про демонтаж будівель за результатами обстежень;
- визначення розміру шкоди завданих збитків.
Дослідження НАЗК може стати дороговказом для Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, обласних державних (військових) адміністрацій, органів місцевого самоврядування при підготовці концепцій та програм відбудови, обрання ними певних законодавчих та адміністративних рішень з урахуванням заходів з мінімізації корупційних ризиків.
Імплементація запропонованих рекомендацій матиме превентивний характер і допоможе коригувати відповідні рішення з метою унеможливлення реалізації корупційних схем та виникнення негативних репутаційних, соціальних і економічних наслідків.
Ознайомитися із дослідженням «Корупційні ризики відбудови об’єктів нерухомого майна, які пошкоджені / зруйновані внаслідок збройної агресії рф: моделювання та пропозиції щодо їх мінімізації / усунення» можна за посиланням https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2023/06/vidbudova.pdf