Закінчився строк, протягом якого продавці могли використовувати надтонкі пластикові пакети. Втім, ця заборона не поширюється на біорозкладні пластикові пакети.
Нагадаємо про Закон №1489, який набрав чинності з 10 грудня 2021 року і був спрямований на зменшення обсягу використання в Україні пластикових пакетів та обмеження їх розповсюдження. Раніше ми повідомляли про кілька етапів такого обмеження.
Частиною першою ст. 2 Закону №1489 забороняється розповсюдження в об’єктах роздрібної торгівлі, громадського харчування та надання послуг:
- надтонких пластикових пакетів;
- тонких пластикових пакетів;
- оксорозкладних пластикових пакетів.
Проте набрала чинності ця заборона через дев’ять місяців з дня опублікування Закону. Отже, сам закон почав діяти з 10.12.2021 р., а заборона розповсюдження пластикових пакетів – з 09.03.2022 р.
Увага! Ця заборона не поширюється на біорозкладні пластикові пакети!
А ще ця заборона не поширювалася на надтонкі пластикові пакети шириною до 225 міліметрів (без бокових складок), глибиною до 345 міліметрів (з урахуванням бокових складок), довжиною до 450 міліметрів (з урахуванням ручок), що призначені для пакування та/або транспортування свіжої риби, м’яса та продуктів із них, сипучих продуктів, льоду та розповсюджуються в об’єктах роздрібної торгівлі як первинна упаковка. Проте цей виняток діяв лише до 1 січня 2023 року!
Навіть на час війни депутати не перенесли строків, протягом яких продавці мали перейти на нові правила. Отже, вже зараз надтонкі пакети в продовольчих магазинах під забороною.
На кого поширюється ця заборона:
- об’єкт роздрібної торгівлі – місце провадження діяльності суб’єкта господарювання, який здійснює продаж товарів кінцевим споживачам, незалежно від форми власності, розташування, розміру, обсягу або способу такої торгівлі
- об’єкт громадського харчування – місце провадження діяльності суб’єкта господарювання у сфері громадського харчування, який здійснює виробничо-торговельну діяльність (виробництво та/або доготовку, доставку, продаж та організацію споживання продукції власного виробництва і закуповуваних товарів), незалежно від форми власності, розташування, розміру, обсягу або способу ведення діяльності;
- об’єкт надання послуг – місце провадження діяльності суб’єкта господарювання у сфері надання послуг, в якому може здійснюватися розповсюдження пластикових пакетів.
З визначенням кола роздрібних торговців залишається стара проблема (як визначити, хто купує товар, кінцевий споживач чи ні). Тому на практиці їх коло визначається досить умовно. Щодо визначень інших двох типів суб’єктів господарювання проблем виникнути не повинно.
На оптову торгівлю та виробництво така заборона не поширюється!
Що вважати за «розповсюдження»?
Під заборону потрапило розповсюдження пластикових пакетів – платне або безоплатне надання пластикових пакетів споживачам в об’єктах роздрібної торгівлі, громадського харчування та надання послуг, в яких може здійснюватися розповсюдження пластикових пакетів.
Тобто включати вартість пакетів у ціну покупки від заборони не врятує! Більш того, в Законі № 1489 є окрема стаття (3), яка прописує правила розповсюдження пластикових пакетів. І ось за нею безоплатне розповсюдження пластикових пакетів знаходиться з 10.12.2021 р. під забороною!
А роздрібні ціни на пластикові пакети не можуть бути нижчими за мінімальні ціни, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Водночас мінімальні роздрібні ціни не поширюються на:
- біорозкладні пластикові пакети;
- надтонкі пластикові пакети шириною до 225 міліметрів (без бокових складок), глибиною до 345 міліметрів (з урахуванням бокових складок), довжиною до 450 міліметрів (з урахуванням ручок), що призначені для пакування та/або транспортування свіжої риби, м’яса та продуктів із них, сипучих продуктів, льоду та розповсюджуються в об’єктах роздрібної торгівлі як первинна упаковка.
Відповідальність за порушення
За порушення норм Закону №1489 Держпродспоживслужба застосовує до суб’єктів господарювання такі адміністративно-господарські штрафи (ст. 6 Закону):
- штраф №1 (діє з 09.03.2022 р.) за розповсюдження тих типів пластикових пакетів, які знаходяться під забороною – у розмірі від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто від 8500 грн до 17000 грн.
А за повторне протягом трьох років вчинення такого самого порушення – у розмірі від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто рецидив означатиме штраф від 17000 грн до 34000 грн.
- за безоплатне розповсюдження пластикових пакетів (і тут вже йдеться про ті пакети, які розповсюджувати дозволено, але платно) – у розмірі від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто від 1700 грн до 3400 грн.
А за повторне протягом трьох років вчинення такого самого порушення – у розмірі від двохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто від 3400 грн до 8500 грн.
За матеріалами “Дебету-Кредиту”