30 серпня відбулась робоча зустріч з директорами освітніх закладів Долинської ТГ. За ініціативою заступниці міського голови Алли Шевченко засідання транслювалось на офіційному Ютуб каналі Долинської міської ради.
Посилання на трансляцію: https://www.youtube.com/watch?v=-k9rUquVGMw
Насамперед, заступниця озвучила реалії майбутньої формули освітньої субвенції на 2022 рік та зупинила увагу на викликах і труднощах, яких в подальшому не оминути при формуванні ефективної мережі освітніх закладів.
Обговорили присутні помилки та прорахунки, які виникли при погодженні тарифікацій освітніх закладів у 2020 році на 2021 рік. Заступниця Алла Шевченко проаналізувала можливості для уникнення їх при погодженні тарифікацій на 2022 рік.
«Мусимо бути господарями, кожен свого закладу. Мені хочеться, щоб усі ми були в рівних умовах, як керівники, працівники, так і Управління освіти та засновник. Без трудових спорів і непорозумінь. Треба допомагати один одному. Згодом ми підготуємо проєкт рішення, обговоримо, залучимо комісію, яким буде врегульовано основні проблемні питання. Таким чином все буде прозоро і усі в рівних умовах. Цей рік разом мусимо вийти з цієї ситуації», – зазначила заступниця Алла Вікторівна.
Під час зустрічі освітяни також проаналізували чи не найголовніше – проведення заходів щодо виплат зареєстрованої заборгованості освітянам нашої громади.
«Якщо стукати – завжди є результат. От, до прикладу, добрі новини є у сусідніх громад, вони шукають виходи з ситуації. Звісно, продумовуємо варіанти і можливості. Будемо шукати й далі. Гуртуймося у вирішенні проблем. Так буде ефективніше», – додала Алла Вікторівна.
За результатами роботи у І півріччі, з міського бюджету на галузь «Освіта» спрямовано 178 мільйонів 325 тисяч гривень, що становить майже 80% бюджету громади. Крім того, зареєстровано заборгованість – 32 мільйони 764 тисячі гривень по видатках, що проводяться за рахунок освітньої субвенції. Запропоновані шляхи дофінансування галузі освіти та погашення заборгованості з боку держави перед освітянами міський голова Іван Дирів обговорив з депутатами. Було вирішено внести зміни до бюджету, збільшивши призначення з міського бюджету і направити на освіту додаткових 3 мільйони 160 тисяч грн. Це дасть можливість погасити заборгованість із заробітної плати освітянам за липень та виплатити відпускні.
Профільна заступниця Алла Шевченко розповіла: «31 серпня буде профінансовано 2 мільйони 180 тисяч гривень. У найближчі дні педагоги отримають ці кошти. А з першого вересня очікується зарахування першого фінансового траншу освітньої субвенції вересня у розмірі 6 мільйонів 400 тисяч, що дасть можливість погасити борг по готівкових коштах відпускних».
Під час зустрічі докладно проаналізували присутні та профільна заступниця Алла Шевченко план щодо оптимізації закладів, беручи до уваги всі рішення, які були прийняті та дії, які були здійснені від початку 2021 року. Зробили порівняльний аналіз, за підсумками якого вже є очевидні результати. Це, зокрема, такі кроки:
- аналіз кошторисних призначень освітніх закладів та тарифікація, від якої залежить, яку зарплату отримає кожен працівник;
- протокольні доручення директорам освітніх закладів щодо оптимізації витрат бюджетних коштів;
- проведення двох аудитів і підтвердження помилки при тарифікаціях;
- в Івано-Франківському окружному адміністративному суді відкрито справу за позовом Долинської міської ради, в якій просить суд визнати протиправною бездіяльність щодо формування та розподілу обсягу освітньої субвенції;
- перехід закладів на фінансову автономію;
- створення комісії з оптимізації освітньої мережі;
- винесення на сесію трьох проєктів рішень з перепрофілювання освітніх закладів;
- зменшення кількісті індивідуальників за рахунок переходу на інклюзію, що дозволило суттєво зекономити 7 мільйонів. Кількість осіб, які потребують індивідуальної форми навчання, скоротилась приблизно вдвічі (з 117 – 45 осіб подали документи, 11 осіб – прогнозовано у 2021-2022 роках).
До слова, профільна заступниця Алла Шевченко зазначила: “Звертаю увагу, ми надаємо послуги з індивідуального навчання не в тому форматі, який потрібен. Погодьтеся, не можна за 8 уроків подати той матеріал, який вчитель подає за, приміром, за 20. Основна вимога такого навчання – програма має забезпечувати виконання стандарту освіти”.
- очікування змін до ЗУ “Про повну загальну середню освіту” та затвердженого нового формульного розрахунку;
- написання стратегії розвитку галузі освіти в Долинській ТГ;
- передача та закріплення приміщення закладів освіти на праві оперативного управління;
- написання стратегії розвитку галузі освіти в Долинській ТГ;
- внесення змін до рішення міської ради від 24.12.2020 № 35-2/2020 «Про бюджет Долинської міської територіальної громади на 2021 рік».
За підсумками зустрічі, присутні отримали відповіді на питання. Також були озвучені певні доручення. Отож, діалог відбувся. Маємо надію на краще.
До слова, 6 серпня президент Володимир Зеленський підписав Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти» № 1658-ІХ, який Верховна Рада ухвалила 15 липня 2021 року. Як «закон про ліцеї» вплине на освіту в громадах?
Документ подовжує перехідний період для трансформації мережі ліцеїв, а також уточнює деякі положення щодо правового регулювання функціонування цих закладів.
Сергій Дятленко, експерт з освітньої політики Програми «U-LEAD з Європою», провів аналіз Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти».
Посилання на публікацію: https://decentralization.gov.ua/news/13889
Ця публікація підготовлена за підтримки Програми «U-LEAD з Європою». Зміст матеріалу є відповідальністю виключно його авторів та не може жодним чином сприйматися як такий, що відображає офіційну позицію Програми «U-LEAD з Європою».
Закон вплинув на вирішення ряду питань. В метушні перед початком навчального року багато хто відніс ознайомлення з новинками на пізніший термін – і прогадав, бо окремі норми змушують діяти вже. З них і розпочну огляд змін.
Реорганізація закладів загальної середньої освіти. Тепер законом «Про повну загальну середню освіту» (абзац 2 частини 2 ст 32) передбачено, що будь-якій зміні шкільної мережі в сільській місцевості має передувати громадське обговорення тривалістю не менше ніж 1 рік! Тобто проєкт рішення про реорганізацію, зміну типу чи ліквідацію закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості має бути оприлюдненим за рік до прийняття відповідного рішення.
До змін закон не визначав строків громадського обговорення та й вимагав його лише про реорганізації та ліквідації. Тепер же при усіх змінах, включаючи і при зміні типу, або як ми звикли це називати – при «пониженні ступеня» закладу.
Ця норма фактично блокує внесення змін в мережу влітку 2022 року, принаймні значно ускладнює її і здорожчує для органів місцевого самоврядування, бо максимально, що вони зможуть встигнути зробити, то це оприлюднити проєкт рішення в другій половині серпня, а ще ж після майбутнього рішення потрібно буде за 2 місяці попередити працівників про можливе звільнення, та й графік сесій не завжди сприятливий.
Зважаючи на цю норму, засновники, які планують внести зміни в свою мережу закладів загальної середньої освіти, мають зробити це просто терміново до початку навчального року.
Приведення типів закладів загальної середньої освіти у відповідність з законодавством. Жодних змін не зазнала норма Закону України «Про освіту», яка відводила 5 років на переоформлення установчих документів закладів освіти з метою приведення їх у відповідність із цим Законом. Отже з 28 вересня 2022 року в територіальних громадах не може бути жодних ЗНЗ зі ступенями (звідки і йде поняття «пониження ступеня»), НВК чи НВО. Лише початкові школи, гімназії і ліцеї. На приведення у відповідність або «перейменування» у всіх ще є рік.
Ліцеї. Про ліцеї написано багато, в різних місцях і з різними строками впровадження. Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, селищні, сільські ради відповідно до вимог законодавства. Всі територіальні громади мають право бути засновниками ліцеїв. При цьому їм потрібно виконати умови, визначені в законі:
- створення безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього середовища відповідно до вимог законодавства;
- підвезення (у разі потреби) учнів і педагогічних працівників до закладу освіти (місця навчання, роботи) та у зворотному напрямку до місця проживання (за потреби) на відстань, що визначається законодавством;
- забезпечення проживання учнів у пансіонах у разі, якщо час їхнього доїзду до ліцею буде більше норми, визначеної законодавством;
- забезпечення учасникам освітнього процесу вільного і безоплатного бездротового доступу до мережі Інтернет з характеристиками, що відповідають вимогам законодавства, у приміщеннях закладу освіти, у тому числі у пансіоні;
- забезпечення здобувачів освіти харчуванням у порядку та відповідно до вимог, визначених Кабінетом Міністрів України.
З 2027 року, коли профільна середня освіта у ліцеях буде здобуватися протягом трьох років, потрібно буде виконувати ще три умови:
- функціонування ліцею як окремої юридичної особи, відокремленої від початкової школи та гімназії. Однак, за рішенням засновника ліцей зможе також забезпечувати здобуття базової середньої освіти та, як виняток, здобуття початкової освіти;
- функціонування не менше двох класів за трьома профілями навчання на рівні профільної середньої освіти (протягом 10-12 років навчання учнів);
- забезпечення здобуття учнями профільної середньої освіти відповідно до профілів навчання з навчальним навантаженням та з можливістю обрання учнями навчальних предметів (інтегрованих курсів, інших освітніх компонентів) в обсягах, що визначаються законодавством.
Перелік вимог не є виключним, оскільки вони можуть бути передбачені ще в ліцензійних умовах та в положенні про ліцеї, що його має затвердити Кабінет Міністрів України.
Закон зобов’язує Верховну Раду Автономної Республіки Крим, обласні (з урахуванням пропозицій міських, сільських, селищних рад), Київську та Севастопольську міські ради до 1 вересня 2024 року затвердити плани формування мережі закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти.
Початкові школи і гімназії. Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради. Обласні чи районні ради не можуть бути засновником таких закладів освіти.
З 2027 року початкові школи мають функціонувати як окремі юридичні особи або як структурні підрозділи гімназій. Також окремими юридичними особами мають бути гімназії. Але, як вже згадувалося, за рішенням засновника ліцей зможе забезпечувати здобуття базової загальної середньої освіти і, навіть, початкової.
Також з 2027 року дошкільні структурні підрозділи початкових шкіл чи гімназій мають розміщуватися в окремій будівлі або відокремленому приміщенні з окремими входом/виходом і територією для вихованців дошкільного підрозділу.
Військово-цивільні адміністрації. Закон вносить до повноважень військово-цивільних адміністрацій населених пунктів на відповідній території прийняття рішень відповідно до законодавства щодо врегулювання правових, організаційних та економічних засад функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти.
На час дії в окремих областях, частинах територій областей військово-цивільних адміністрацій повноваження органів місцевого самоврядування, передбачені Законом України Про повну загальну середню освіту, здійснюють на відповідних територіях військово-цивільні адміністрації.
Безпечне освітнє середовище. Варто зазначити, що засновник має забезпечувати в закладах освіти безпечне освітнє середовище. Законом окремо визначено, що це: сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог санітарних, протипожежних та/або будівельних норм і правил, законодавства щодо кібербезпеки, захисту персональних даних, безпечності та якості харчових продуктів та/або надання неякісних послуг з харчування, шляхом фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі, гідності, ділової репутації (зокрема шляхом булінгу (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а також унеможливлюють вживання на території та в приміщеннях закладу освіти алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних засобів, психотропних речовин.
Опорний заклад. Законом змінено визначення опорного закладу. Тепер це заклад загальної середньої освіти, що має у своєму складі філії та/або здійснює підвезення здобувачів освіти, педагогічних працівників (за потреби) до цього закладу і у зворотному напрямку, а також забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу, безпечне освітнє середовище та спроможний відповідно до вимог цього Закону забезпечувати здобуття на належному рівні початкової, базової та/або профільної середньої освіти на рівні державних стандартів.