Цього року школярі за парти вже не повернуться. Та навчання ніхто не відмінив. І навіть розклад занять залишився той самий. При цьому, вчитись доводиться набагато більше. Старшокласники щодня проводять понад 6 годин за комп’ютером, засвоюючи новий матеріал. І це випробування не лише для тих, хто навчається. Із впровадженням вимушених «вихідних» навіть досвідчені педагоги заново вчились навчати. Доводиться застосовувати не лише досвід, а й винахідливість.
«Доброго дня, дорогі мої учні. Переходимо до нової теми, яка стосується електростатики. Пам’ятаєте, що вивчає електростатика. Ану прошу швиденько мені сказати…»
«Вивчає взаємодію нерухомих електричних зарядів» – чується відповідь по той бік екрану.
Так розпочинається ранок вчителя фізики Долинського ліцею «Інтелект» Мирослава Гаразда. Закони природи, рух і структура матерії … У дистанційному навчанні важливо навіть складні теми пояснити максимально просто.
У Мирослава Степановича близько 120 учнів – це два десятих і два одинадцятих класи. Самоорганізація та дисципліна – вирішальні в успішному налагодженні навчального процесу.
«Основне завдання – це збирати на урок ліцеїстів, організовувати групи та розподіляти обов’язки, щоб також інші учні відвідували уроки, тому що хтось може не знати, хтось може проспати, тож треба телефонувати. Найважче було дістати всі номери телефонів», – каже староста 11 класу Андрій Сова.
Неочікуваний перехід на дистанційне навчання викликав немало проблем у всіх учасників навчального процесу. І навіть попри труднощі, у навчанні в домашніх умовах можна знайти позитив. В школярів, які ініціативні, і хочуть вчитися, є можливість працювати у «своєму темпі» та «підтягнути» оцінки.
Від фаховості вчителя залежить як працюватимуть далі учні. З розумінням ставляться також педагоги до проблем, які трапляються в процесі навчання. Мабуть, це розуміння, а також можливість вносити зауваги та пропозиції до процесу, які подекуди були необхідними та очевидними, підштовхнуло педагога ліцею, заслуженого вчителя України Мирослава Гаразда погодитись на пропозицію стати експертом дистанційного навчання. «Йдеться про ті уроки, які готуються для школярів на загальнодержавному рівні. Я декілька попередніх уроків бачив і мав певні зауваги до формату викладення матеріалу. Стараюся, знайшовши вільний час, давати оцінку тим урокам, які готуються. Вважаю, що в межах всеукраїнського рівня вчитель повинен мати хороший досвід роботи з дітьми, щоб доступно і зрозуміло навчати таку велику учнівську аудиторію. Це дуже важливо. На кожен такий урок я пишу рецензію. У Вайбері є група експертної оцінки і все це систематизовано по класах».
Звісно, це клопітка справа, але, за словами Мирослава Степановича, вона дає можливість виправити те, що потребує змін та покращень. А відтак – мати підготовлену базу на випадок якихось надзвичайних ситуацій, коли навчання дистанційне.
Надважливою в онлайн-школі є підтримка батьків. Зараз, як ніколи необхідно зосередитись саме на психологічному здоров’ї дітей, переконує директор природничо-математичного ліцею «Інтелект» Михайло Чміль.
«Найголовніше – діти навчились і працюють самостійно. Наше завдання – їх підтримати сьогодні, а довчити зможемо у вересні».
У кожному навчальному закладі дистанційне навчання організовується по-різному. Педагоги обирають найбільш зручні інтерактивні платформи та засоби комунікації. І в кожному є свої переваги й недоліки. А в кожного учня різні технічні можливості, часом навіть доводиться у буквальному сенсі «полювати на інтернет». Наслідки такого домашнього навчання вдома можуть відчути на собі випускники, яких очікує ЗНО. Ліцей входить у сотню найкращих навчальних закладів України. Два роки поспіль випускники займають другу сходинку за результатами тестування рівня знань з фізики. Тому цьогорічні іспити стануть своєрідним іспитом якості засвоєних знань.
У підсумку, дистанційне навчання займає все більшу роль у модернізації та вдосконаленні процесу онлайн-освіти. вчителі України аналізують якість телеуроків, експерти – відеоматеріал. Всі неточності та помилки фіксують для подальшого виправлення.
Також сьогодні в ліцеї думають про створення бази якісного матеріалу для онлайн-навчання. Для цього мають намір проводити відеозапис уроків.
А поки – очікуємо втішних результатів оцінювання та сподіваємось, що вже незабаром здобувачі освіти зустрінуться у стінах своїх навчальних закладів.