Про звернення міської ради щодо реформування порядку та механізму внесення рентної плати

Про звернення міської ради щодо реформування порядку та механізму внесення рентної плати

РІШЕННЯ


Від 03.11.2011. № 399-13/2011
м. Долина

Про звернення міської ради щодо реформування
порядку та механізму внесення рентної плати

Виражаючи інтереси територіальної громади міста та керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада

В И Р І Ш И Л А:


1. Схвалити текст звернення міської ради до Івано-Франківської обласної ради та Долинської районної ради щодо реформування порядку та механізму внесення рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат (додається).

2. Дане звернення опублікувати у Віснику міської ради та на офіційному інтернет-сайті.




Міський голова Володимир Гаразд







Додаток до рішення міської ради

від 03.11.2011. № 399-13/2011

Голові Івано-Франківської обласної ради
Сичу О.М.

Голові Долинської районної ради
Луцькому В.Я.

ЗВЕРНЕННЯ

Звертаємось до Вас з пропозицією спільного внесення до Центру законодавчих ініціатив проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» в частині реформування порядку та механізму внесення рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат, що видобувається в Україні до бюджетів всіх рівнів.

На сьогодні, згідно ст. 9 Податкового Кодексу України рентна плата за нафту, природний газ і газовий конденсат, що видобувається в Україні відноситься до групи загальнодержавних податків та зборів, і відповідно сплачується підприємствами в обсязі 100% до державного бюджету. Такий стан справ жодним чином не захищає інтереси територіальних громад, на території яких здійснюються видобуток. Загальновідомим є факт, що процес видобутку, переробки і транспортування нафти і газу сьогодні супроводжується значними негативними екологічними наслідками для територій. А використання відповідними підприємствами застарілого технологічного обладнання та технологій ці негативні наслідки тільки підсилює. Так, зокрема в місті Долина та інших аналогічних територіальних громадах України, де видобутком вуглеводнів займається ПАТ «Укрнафта», виникла ситуація при якій вказане підприємство перетворилось на банального виснажувальника надр, який жодним чином не компенсує незворотні екологічні втрати для регіону, викликані його ж виробничою діяльністю. В невичерпному переліку найбільш болючих негативних наслідків, викликаних діяльністю нафтогазопромислових підприємств, першочергово можна назвати зокрема часті випадки відкритих викидів нафти, газу і пластової води під час розкриття продуктивних пластів свердловинами та постійне забруднення ґрунтів, поверхневих вод і глибинних водоносних горизонтів рідкими вуглеводнями, високо мінералізованими водами та шкідливими солями. А крім того не слід забувати, що до цієї ж групи проблем окремим пунктом можна віднести також і руйнування інженерної інфраструктури населених пунктів, насамперед доріг, у зв’язку із рухом по них великогабаритного технологічного транспорту нафтогазопромислових підприємств. З усім цим «букетом» проблем постійно доводиться стикатись сучасним територіальним громадам, що мають на своїх територіях об’єкти нафтогазовидобутку. І насамкінець, відомо, що видобуток має тенденцію до природного падіння (2-3% в рік), а міста, де він здійснюється, є у повній залежності від цих підприємств як через оплату робочих місць, так і через місцеві бюджети, котрі формуються від них на 60-90%. Як, правило, ці підприємства є бюджето- і містоутворюючими , а міста знаходяться у повній залежності від таких виробництв. Є нафта і газ,- місто живе і працює, зупинилось підприємство, – соціальна катастрофа! Тому, вже сьогодні у містах, де є подібна ситуація, повинна формуватись промислова інфраструктура альтернативна до існуючої з метою створення нових виробництв та робочих місць, котрі б на протязі 10-20 років (період падіння видобутку до точки збитковості) плавно вирішили питання перекваліфікації та працевлаштування основної маси трудових ресурсів, вивільнених при згортанні видобутку вуглеводнів. Це проблема не тільки місцевої громади, а й району, області та держави в цілому. А тому, фінансування і реалізація такої довгострокової програми є наш спільний обов’язок.
Нині ж у спробах вирішення чи бодай мінімізації цього всього негативу постійно доводиться виходити виключно із ресурсів місцевих бюджетів, чи в кращому випадку – сподіватись на разові «подачки» у формі цільових коштів на соціально-економічний розвиток від ПАТ «Укрнафта».
По правді кажучи, згаданий існуючий сьогодні механізм компенсації негативних наслідків та ризиків від ведення діяльності з видобутку нафти і газу ПАТ «Укрнафта» за рахунок цільових коштів на соціально-економічний розвиток регіонів, за умови регулярності, вчасності та відкритості їх розподілу і надання, міг би допомагати громадам частково вирішувати згадані проблеми. Проте, вся проблема і полягає якраз в тому, що ці кошти щорічно виділяються у все менших і менших обсягах, без врахування думки базових громад, на території котрих власне здійснюється нафтогазопромисел. І виходить так, що видобуток здійснюється, наприклад, на території міста Долини, а цільові кошти на соціально-економічний розвиток спрямовуються, на вирішення проблем населених інших пунктів району та області. В той же час як, наприклад місту Долина чи іншим подібним громадам, де ведуть діяльність підприємства нафтогазової промисловості, залишаються «крихти», якими неможливо забезпечити повноцінне фінансування вирішення соціально-економічних проблем, в першу чергу пов’язаних з негативними наслідками діяльності цих виробництв.

Ми, депутати Долинської міської ради вважаємо існуючу ситуацію неприпустимою і вимагаємо для її вирішення термінових кардинальних заходів на законодавчому рівні. На нашу думку, в умовах переходу до децентралізації державного управління, потребує реформування система фінансового забезпечення місцевого самоврядування України. Автономія органів місцевого самоврядування має ґрунтуватись на відповідних правах щодо стягнення на власній території податків і зборів, в обсягах, достатніх для задоволення потреб місцевого розвитку. Існуюча, на даний момент, структура місцевих податків, що є основним джерелом фінансового забезпечення місцевого самоврядування, є малоефективною, а тому актуальною є проблема розширення та вдосконалення структури податків для розширення фінансової бази місцевого самоврядування. Джерелами доходів місцевого самоврядування є податки та збори, що зараховуються до місцевих бюджетів. Для промислово розвиненої територіальної громади, де здійснюється видобуток вуглеводнів і мають місце негативні наслідки діяльності подібних підприємств, одним із основних доходів місцевого бюджету могла б стати рентна плата за нафту, газ та газовий конденсат, що видобувається на її території. Саме розщеплення рентних платежів, що є сьогодні на 100% складовою доходу державного бюджету України, могло б стати суттєвим джерелом наповнення міських (селищних, сільських), районних та обласних бюджетів, за умови надходження рентної плати у відсотковому відношенні:
– до державного бюджету – 94%;
– до обласного бюджету – 2%;
– до районного бюджету – 2%;
– до бюджету базової громади (міського, селищного, сільського) – 2%.
Таке розщеплення не тільки наповнить місцеві бюджети, але й стане серйозним інструментом, завдяки якому громади зможуть самостійно, не чекаючи разових «подачок» у формі цільових коштів від ПАТ «Укрнафта», розв’язувати власні соціально-економічні проблеми. Крім того, у такий спосіб зніметься питання внутрішньої конкуренції між радами різних рівнів при розподілі цих коштів та щорічних «торгів», між представниками громад та керівництвом ПАТ «Укрнафта», на предмет вартості Програми та об’єктів фінансування. Очевидно, що громади краще знають свої проблеми та перелік об’єктів, на які їм потрібні кошти.
В цих умовах доцільним було б прийняття Закону України, щодо реформування окремих податків і зборів (обов’язкових платежів), з врахуванням наступних пропозицій.

  1. Розширення структури доходів місцевих бюджетів:

1.1. Включити до складу доходів місцевих бюджетів рентну плату за нафту, природний газ і газовий конденсат, що видобувається в Україні.
1.2. Здійснити розщеплення надходжень загальнодержавних податків і зборів від рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат, що видобувається в Україні у відсотковому відношенні:
– до державного бюджету – 94%;
– до місцевих бюджетів громад на території яких здійснюється видобуток нафти, газу і газового конденсату – 6% (сільський, селищний, міський бюджет – 2%; районний бюджет – 2%; обласний бюджет – 2%).
2. Внести зміни до Податкового кодексу України, Бюджетного кодексу України та інших законодавчих та нормативно-правових актів у відповідності до даного Закону.

Враховуючи вищенаведене, ми депутати Долинської міської ради, керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» просимо:
Долинську районну раду та Івано-Франківську обласну раду підтримати дане Звернення депутатів Долинської міської ради та звернутися до депутатів Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України виступити із законодавчою ініціативою про внесення змін до чинного законодавства України в частині реформування порядку та механізму внесення рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат, що видобувається в Україні, шляхом її розщеплення до бюджетів всіх рівнів.

Прийнято на тринадцятій сесії

Долинської міської ради

03 листопада 2011 р.

Документ опубліковано 03 листопада 2011
Чинний
Детальніше