Про Концепцію реформування житлово-комунального господарства в м. Долина

Про Концепцію реформування житлово-комунального господарства в м. Долина

РІШЕННЯ

Від 31.10.2012. № 848-24/2012
м. Долина

Про Концепцію реформування житлово-комунального
господарства в м. Долина

З метою забезпечення максимального соціально-економічного ефекту від діяльності підприємств галузі ЖКГ в умовах обмеженості фінансових ресурсів та досягнення належного рівня забезпечення життєдіяльності міста та обслуговування житлового фонду м. Долина, керуючись статтею 7 «Закону України про Житлово-комунальні послуги», Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада

В И Р І Ш И Л А:

1. Затвердити Концепцію реформування житлово-комунального господарства в м. Долина (додається).

2. Для розробки програми реформування ЖКГ м. Долина створити робочу групу в складі:

Любомир Волошанський – заступник міського голови, голова
робочої групи ;
Петро Корбут – начальник КП «ЖЕО»;
Олександр Кізима – директор ФПП «Долинський Бізнес-
центр»;
Олег Андріїшин – голова постійної комісії з питань
житлово-комунального господарства,
благоустрою та екології;
Володимир Смолій – начальник відділу енергозбереження,
інвестицій та муніципального розвитку;
Сергій Гаргат – виконавчий директор громадської
організації «Центр підтримки та розвитку реформ»;
Мар’яна Кудибин – спеціаліст відділу економіки міської ради;
Оксана Ровенець – голова ОСББ «Затишна оселя на
Незалежності, 2».

3. Робочій групі до 15.12.2012 року подати Програму на розгляд сесії міської ради.

4. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови Любомира Волошанського.

Міський голова Володимир Гаразд

Затверджено:

рішенням міської ради

від 31.10.2012. № 848-24/2012


Концепція

реформування житлово-комунального господарства в м. Долина

1. Загальні положення.

В умовах кризи, яка панувала в системі ЖКГ з моменту розпаду СССР, ЖЕКи постійно потребували фінансового «оздоровлення», інноваційних та раціоналізаторських підходів до надання послуг.
Починаючи з 90-х років минулого століття ЖЕКи постійно були збитковими і послуг практично не надавали, а неефективний підхід до тарифоутворення, відсутність дотацій з міського бюджету, сплата 20% ПДВ від суми нарахованої квартплати (в умовах високої дебіторської заборгованості населення по сплаті за комунальні послуги), збір коштів за надані послуги, які потім необхідно віддати надавачам таких послуг (теплопостачання, електропостачання, вивіз сміття та ін.), ставили ЖЕКи «на коліна».
На протязі останніх 20 років у Долині створювалось і ліквідовувалось близько 6-ти комунальних підприємств. Керівники ЖЕКів постійно шукали методи виходу з кризи. Зокрема це:
– постійний контроль над використанням людських ресурсів;
– скорочення зайвих працівників;
– оптимізація використання робочого часу;
– ведення побудинкового обліку доходів і витрат;
– надання додаткових послуг, які не входять в квартплату, що дало можливість додаткового заробітку (сума додатково зароблених коштів).
На сьогоднішній день впроваджуються ті методи які під силу комунальному підприємству, але багато чого залежить від міської ради.
Наприклад стаття 7 Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг, Закону України про ЖКП :
1. До повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить:
1) затвердження та реалізація місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, участь у розробленні та реалізації відповідних державних і регіональних програм;
2) встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону;
3) затвердження норм споживання та якості житлово-комунальних послуг, контроль за їх дотриманням;
4) визначення виконавця житлово-комунальних послуг відповідно до цього Закону в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства;
5) управління об’єктами у сфері житлово-комунальних послуг, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації;
6) забезпечення населення житлово-комунальними послугами необхідних рівня та якості;
7) встановлення зручного для населення режиму роботи виробників та виконавців;
8) інформування населення відповідно до законодавства про реалізацію місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, а також щодо відповідності якості житлово-комунальних послуг нормативам, нормам, стандартам та правилам;
9) укладання договорів з підприємствами різних форм власності на вироблення та/або виконання житлово-комунальних послуг;
10) здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів у сфері житлово-комунальних послуг;
11) проведення моніторингу виконання місцевих програм розвитку житлово-комунального господарства;
12) вирішення інших питань у сфері житлово-комунальних послуг відповідно до законів.
На підставі вищевикладеного пропонуються розглянути на сесії кілька питань що стосуються реформування.

2. Надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій м. Долина

Окремо необхідно виділити побудинковий облік доходів і витрат, що дає можливість розраховувати тариф на ЖКП в залежності від кількісних та якісних показників за участю власників будинку, оплачувати лише за фактично надані послуги для будинку. Так, побудинковий облік доходів і витрат дає можливість розділити окремо доходи від іншої діяльності, які перекривають частину накладних витрат, що в свою чергу впливає на зменшення тарифу на ЖКП. Прийняття положення про побудинковий облік виключає можливість зловживання у вигляді проведення робіт на окремих будинках за рахунок інших будинків. При побудинковому обліку таке зловживання фактично неможливе тому, що сума недоосвоєних коштів зберігається за будинком.
Основною проблемою при розрахунку витрат є їхній розподіл, тому що такий розподіл потребує залучення додаткових людських ресурсів та удосконалення бухгалтерського, програмного забезпечення. На сьогоднішній день міняється думка свідомих власників житла, які мають можливість реально вплинути на кількісні та якісні показники надання послуги, адже їхні кошти йдуть на утримання їхньої ж власності, тобто будинку. Такий підхід до тарифоутворення і обліку витрат сприяє об’єднанню мешканців будинку до вирішення проблем експлуатації будинку. При такому обліку планових доходів і фактичних витрат, розрахунковий період тарифу береться мінімум 1 рік. Проте не доводиться чекати на те, що кошти для виконання річного обсягу робіт акумулюються на особовому рахунку будинку, виконуються ці роботи за рахунок надходжень з інших будинків. Тобто, формується річний бюджет витрат на проведення робіт з поточного ремонту і виконуються ці роботи помісячно згідно плану.


Отже, побудинковий облік дає можливість:
а) розрахувати тариф на утримання будинку в залежності від його технічного стану і потреб споживачів;
б) чесно розприділяти витрати на утримання будинку в залежності від фактичного надання послуги;
в) акумулювати кошти на проведення робіт в майбутні періоди;
г) об’єднати мешканців будинку у вирішенні важливих експлуатаційних питань будинку.
Все вищеперелічене в умілих руках, досвідчених спеціалістів у сфері надання ЖКП надає можливість максимально ефективно управляти нерухомим майном.

3. Реформування ЖКГ

Утримання будинку за функціональним призначенням поділяється на :

  • Функції балансоутримування;
  • Функції управління;
  • Функції виробника житлово –комунальних послуг ( ЖКП).


Функції балансоутримування :

  • укладати договір з власником на утримання на балансі відповідного майна;
  • утримувати на балансі майно, визначене договором з власником (співвласниками);
  • вести бухгалтерську, статистичну та іншу, передбачену законодавством, звітність;
  • забезпечувати управління майном власними силами, або укладати договір з юридичною особою на управління майном;
  • забезпечити умови для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів відповідно до встановлених стандартів, нормативів, норм та правил;
  • забезпечити належні експлуатацію та утримання майна, що перебуває на його балансі.


Функції управління:

  • забезпечувати експлуатацію будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд та об’єктів благоустрою, розташованих на прибудинкових територіях, згідно з умовами укладених договорів, стандартами, нормативами, нормами і правилами;
  • дотримуватись умов договорів з учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг;
  • вимагати беззастережного виконання умов договору, стандартів, нормативів, норм і правил від виконавців послуг;
  • вимагати своєчасної і в повному обсязі оплати наданих житлово-комунальних послуг від споживачів;
  • надавати необхідну інформацію споживачам та реєструвати звернення споживачів у встановленому законодавством порядку;
  • контролювати стан забезпечення споживачів житлово-комунальними послугами, проведення перерахунків розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості;
  • забезпечувати здійснення профілактичних, поточних, капітальних та аварійних ремонтів відповідно до встановлених стандартами, нормативами, нормами і правилами вимог щодо строків та регламентів;
  • надавати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру цін/тарифів, норми споживання, режим надання послуг, їх споживчі властивості тощо.


Функції виробника ЖКП :

  • Укласти договір з споживачами про умови надання житлово-комунальних послуг;
  • виробити житлово-комунальні послуги відповідно до умов договору, стандартів, нормативів, норм і правил;
  • проводити в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, відповідні перерахунки розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості;
  • впроваджувати ресурсозберігаючі та новітні технології виробництва житлово-комунальних послуг;
  • здійснювати технологічний облік матеріальних та енергетичних ресурсів;
  • надавати в установленому порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру тарифів, норми споживання, режим надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо.


Виконання функцій КП «ЖЕО» для будинків

Функція

ОСББ

КП «ЖЕО»

На балансі

Балансоутримування

23

83

72 (178)

Управління

0

83

Виробництво послуги

0

83

Функція

ОСББ

КП «ЖЕО»

На балансі

Балансоутримування(закладено в управлінні)

0

0,18

0

Управління

0

0,40

0

Утримання будинків

0

0,80

0

Відповідальність за експлуатацію будинку несе балансоутримувач !


Компенсація від реалізації функцій, грн. / м.кв.

Кількість зайнятих штатних працівників КП «ЖЕО» (чол.)

Функція

ОСББ

КП «ЖЕО»

На балансі

Балансоутримування

5,5

5,5

5,5

Управління

0

9,5

Утримання будинків

0

34

Всього:

5,5

50

5,5


Площа обслуговування м.кв.

Функція

ОСББ

КП «ЖЕО»

На балансі

Балансоутримування

33960

221981,35

27659

Управління

0

221981,35

0

Утримання будинків

0

221981,35

0



Схема до реформування ЖКГ





Схема після реформування ЖКГ


Існуюча модель ЖЕКу Нова модель системи ЖКГ
  • Є виконавцем, замовником, балансоутримувачем.
  • Відсутність можливості інвестування в підприємство.
  • Велика собівартість послуги.
  • Незадовільне технічне оснащення підприємства.
  • Є монополістом на ринку послуг.

  • Передбачається поділ послуги за іі функціональними призначенням.
  • Зменшення собівартості послуги.
  • Можливість залучення інвестицій в підприємство та в нерухомість.
  • Технічне переоснащення підприємства.
  • Здійснення надання послуги на конкурентних умовах.


Реалізація Концепції реформування дасть можливість :

  • Збільшити об’єми надання послуг на 15% без збільшення тарифу.
  • Зменшити частку витрат на утримання адмін. персоналу за рахунок додаткових послуг.
  • Розширити спектр запропонованих кількісних житлово-комунальних послуг.
  • Посилити контроль над утриманням будинків (ОСББ, чи комунальні об’єкти).
  • Запровадити конкурентні умови надання послуг.
  • Надавати послугу споживачам в залежності до потреб (Управління, Обслуговування, тощо).
  • Залучати додаткові кошти (інвестиції) на ремонт будинків.
  • Змінити погляди споживачів стосовно утримання їхньої колективної власності.
  • Створити конкурентні умови на ринку житлово-комунальних послуг.


Заходи по реалізації Концепції :

  • Розроблення програми реформування ЖКГ на 2013р.;
  • Проведення конкурсу на визначення виконавця послуги з утримання будинків відповідно до рішення виконавчого комітету № 108 від 30.05.2012;
  • Визначення, що всі послідуючі зміни виконавців послуги відбуваються зборами співвласників будинку.


Документ опубліковано 31 жовтня 2012
Чинний
Детальніше