РІШЕННЯ
Від 28.05.2020 №597-16/2020
м. Долина
Про інформацію про стан, причини
та наслідки невиконання бюджету
Долинської міської ОТГ
Заслухавши та обговоривши інформацію про стан, причини та наслідки невиконання бюджету Долинської міської ОТГ у 2020 році , керуючись Законом України « Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада
В И Р І Ш И Л А:
Інформацію про стан, причини та наслідки невиконання бюджету Долинської міської ОТГ взяти до уваги (інформаційна довідка додається).
Міський голова Володимир Гаразд
Додаток до рішення міської ради
від 28.05.2020 № 597-16/2020
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА
щодо стану виконання міського бюджету на 2020 рік
за підсумками І кварталу, перспектив виконання до кінця року
та пропоновані заходи щодо балансування показників бюджету
За результатами І кварталу 2020 року (січень-березень) до міського бюджету власних та закріплених доходів (без урахування міжбюджетних трансфертів) надійшло 52258,4 тис. грн., або забезпечено виконання планових показників на 82,7 відсотків. Недоотримано доходів в обсязі 10909,0 тис. грн.
Зокрема, до загального фонду за звітний період надійшло 50801,7 тис. грн., що забезпечило виконання планових показників на 87,0 відсотків. Аналогічна ситуація спостерігається і в квітні поточного року – при плані 21229,8 тис. грн. до міського бюджету надійшло 16841,2 тис. грн. або 79,3 відсотків від плану.
Як підсумок, за 4 місяці (січень-квітень) виконання планових показників складає уже 85,0 відсотки. Сумарно за цей період до бюджету недоотримано доходів в обсязі 11951,2 тис. грн.
Найбільш вагомими статтями податкових надходжень загального фонду міського бюджету є: податок на доходи з фізичних осіб (ПДФО), земельний податок та орендна плата за землю , єдиний податок.
За звітний період по усіх цих податках спостерігається невиконання запланованих показників, що є основною причиною невиконання дохідної частини міського бюджету загалом:
тис. грн.
з/п | Назва податку | План на 4 міс. | Факт за 4 міс. | % викон. | Недо-отримано до плану на 4 міс. | Затвердж. план на 12 міс. | Очікув. план на 12 міс. | % у заг. обсязі дохідної частини |
1 | ПДФО | 47.270,3 | 39.128,4 | 82,8% | -8.141,9 | 141.807,0 | 126.412,4 | 57,8% |
2 | Плата за землю | 14.304,3 | 12.045,3 | 84,2% | -2.259,0 | 43.059,4 | 37.149,4 | 17,8% |
3 | Єдиний податок | 6.920,5 | 6.824,4 | 98,6% | -96,0 | 20.761,0 | 19.613,2 | 10,1% |
Разом | 79.594,2 | 67.643,0 | 85,0% | -11.951,2 | 239.196,9 | 211.596,5 | ||
Дефіцит доходів | -27.600,4 |
Одночасно, із невиконанням планових показників дохідної частини міського бюджету, важливою проблемою залишається незабезпеченість окремих статей видаткової частини, які стосуються фінансування закладів освіти за рахунок коштів освітньої субвенції та за рахунок власних доходів міського бюджету:
тис. грн.
№ з\п | Стаття видатків | Педагогічні працівники закладів ЗСО(освітня субвенція) | Не педагогічний персонал закладів ЗСО та інших закладів освіти (міський бюджет) | РАЗОМ незабезпеченість |
1 | Заробітна плата | 9.578,7 | 3.154,9 | 12.733,6 |
Таким чином, враховуючи прогнозну динаміку доходів та наявну незабезпеченість видатків у поточних планових показниках міського бюджету на 2020 рік, загальний обсяг дисбалансу складає 40.334,0 тис. грн.
При формуванні планових показників дохідної частини міського бюджету на 2020 рік враховувались базові (фактичні) показники надходжень податків і зборів за попередній 2019 рік з урахуванням розподілу територій.
Так, фактичне надходження податку на доходи з фізичних осіб по Долинській міській ОТГ за 2019 рік склало 132276,6 тис. грн., тому планові показники на 2020 рік визначено в обсязі 141807,0 тис. грн. або 11817,0 тис. грн. щомісячно. Через певні об’єктивні та суб’єктивні обставини (перереєстрація платників вказаного податку на інші території, зменшення фонду заробітної плати, скорочення чисельності персоналу тощо), за 4 місяці поточного року надходження ПДФО в середньому склало 10400,0 тис. грн. на місяць. Тобто, враховуючи таку тенденцію, в цілому за поточний рік очікуване надходження прогнозується в обсязі 126412,4 тис. грн.
Основною причиною невиконання запланованих показників доходів від орендної плати за землю є оплата ПАТ «Укрнафта» за користування 4-ма найбільшими земельними ділянками Долинського родовища за ставкою 1% замість діючої ставки 10%. Вирішення питання щодо стягнення неправомірно збережених коштів орендної плати з ПАТ «Укрнафта» за 2019 рік, підписання договорів оренди та сплати орендної плати у 2020 році за діючою ставкою 10% на даний час відбувається у судових інстанціях. Проте, строки судового розгляду подібних питань не дозволяють розраховувати на те, що кошти орендної плати почнуть надходити до міського бюджету в повному обсязі ще до кінця поточного року. У такому разі прогнозується невиконання планових показників по надходженню цього податку в обсязі 5910,0 тис. грн.
На обсяги сплати єдиного податку вагомий вплив має поточна ситуація із карантином та обмеженням роботи малого і середнього бізнесу, наслідком чого є пригальмована економічна активність. Обсяги оборотних коштів підприємців та підприємств суттєво скоротилися, наслідком чого є зменшення обсягів сплати єдиного податку. До кінця року очікується невиконання обсягів надходжень по цьому податку на рівні 1147,8 тис. грн.
Враховуючи принцип збалансованості бюджету недоотримання доходів до бюджету негативно впливає на виконання видаткової частини.
З метою забезпечення своєчасного проведення видатків по «захищених статтях» та ефективного використання бюджетних коштів, відповідно до пункту 7 статті 78 Бюджетного кодексу України, необхідно провести внесення наступних змін до міського бюджету:
- корегування в бік зменшення дохідної частини міського бюджету, шляхом внесення змін до очікуваних обсягів надходжень по статтях доходів, які за підсумками І кварталу демонструють тенденцію до невиконання;
- скорочення окремих видатків міського бюджету, що не належать до «захищених статей», до рівня який забезпечить можливість стабільної та своєчасної виплати заробітної плати та нормальної життєдіяльності громади до кінця року.
Так, на першому етапі пропонується внесення змін до бюджетних призначень по видатках розвитку та зменшення окремих призначень по загальному фонду:
- зменшення бюджетних призначень в частині фінансування місцевих програм ;
- зменшення фінансування видатків бюджету розвитку за рахунок передачі коштів із загального фонду до спеціального фронду;
- зменшення бюджетних призначень на виплату заробітної плати по апарату управління ОМС та утримання установ.
Завдяки цьому вдасться частково вирішить питання дефіциту міського бюджету.
Тобто першочерговим питанням для вирішення буде залишатися незабезпеченість в коштах на виплату заробітної плати працівникам закладів освіти, спричинена в найбільшій мірі недостатнім обсягом освітньої субвенції, в загальному обсязі 12733,6 тис. грн.
Задля недопущення кредиторської заборгованості із виплати заробітної плати по бюджетних установах, в подальшому необхідно провести аналіз виконання кошторисів з утримання бюджетних установ в частині скорочення та перерозподілу бюджетних призначень.