РІШЕННЯ
Від 26.05.2011. № 226-7/2011
м. Долина
Про Концепцію сприяння
розвитку велосипедного руху
в місті Долині на 2011-2020 роки
Враховуючи необхідність створення безпечних і комфортних умов для пересування містом для всіх учасників руху, з метою ефективної реалізації Стратегії сталого розвитку в сфері енергоспоживання м. Долина на 2009-2020 рр. в частині сприяння скороченню викидів парникових газів транспортною інфраструктурою, керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада
В И Р І Ш И Л А:
Затвердити Концепцію сприяння розвитку велосипедного руху в місті Долина на 2011-2020 роки.
Міський голова Володимир Гаразд
Затверджено:
рішенням міської ради
від 26.05.2011. № 226-7/2011
КОНЦЕПЦІЯ
сприяння розвитку велосипедного руху в місті Долина
на 2011-2020 роки
Обґрунтування відповідності проекту інтересам громади
Розробка мережі велосипедних доріжок в місті Долині розглядається як проект, що відповідає відразу кільком стратегічним пріоритетам територіальної громади, зокрема наступним документам:
² Стратегія соціально-економічного і культурного розвитку м. Долина на 2007-2017 рр.
- Напрямок Розвиток соціальної сфери (громади)”:
– пріоритет 1.2.2 “Сприяння впровадженню альтернативних та додаткових форм надання соціальних послуг”;
– пріоритет 1.2.3 “Забезпечення безпечних умов проживання та перебування в місті”.
² Стратегія сталого розвитку в сфері енергоспоживання в м. Долина на 2009-2020 рр.:
- Напрямок “Зменшення загального рівня споживання традиційних видів енергії та викидів СО2 в житловій, бюджетній, комунальній та інших сферах міста”
– пріоритет 3.3.5 “Транспорт” – “Зменшення використання приватного автомобільного транспорту в місті через проектування і побудову мережі доріжок для велосипедного транспорту”.
Будівництво велосипедних доріжок і заохочення мешканців до якнайширшого користування цим екологічно сприятливим видом транспорту є одним із ключових інструментів виконання підписаної містом європейської угоди “Covenant of Mayors“ в частині зменшення викидів СО2 від об’єктів транспортної інфраструктури.
Окрім того цей проект має підтримку з боку керівництва міста та широкого кола українських і закордонних партнерів.
Мета проекту
Мета проекту є комплексною та включає:
− підвищення рівня використання велосипеда мешканцями міста до 20% в загальному обсязі транспортних пересувань;
− зменшення на 20% обсягів викидів СО2 в місті транспортом, що використовує традиційне вуглеводневе паливо;
− забезпечення безпечних, комфортних та рівноправних умов для пересування містом для усіх учасників дорожнього руху;
− підвищення популярності велосипеда серед населення міста, як екологічно чистого, дешевого та здорового засобу пересування.
Детальний опис проекту
Проект передбачається реалізовувати в 10-річному проміжку часу (2011-2020), в рамках трьох великих етапів:
− 2011-2012 роки – формування загальної концепції, реалізація базових заходів і пілотних проектів;
− 2013-2015 роки – реалізація заходів проекту в продовження та розвиток пілотних проектів, попереднє підбиття підсумків 5-річної роботи, формування завдання на наступні 5 років;
− 2016-2020 роки – робота з мультиплікаційного поширення пілотних проектів на всю територію міста.
Реалізацію першого етапу передбачається здійснювати методом послідовного впровадження заходів по наступних напрямках:
- 1. Підготовчі заходи
В перший рік (2011) передбачається проведення підготовчих заходів для подальшої успішної реалізації проекту. Зокрема, планується винесення на широке громадське обговорення загальної концепції проекту, з метою максимального врахування інтересів та потреб громади на етапі детального проектування. Для мобілізації громадськості, як основного партнера проекту, заплановано ініціювати створення та підтримку діяльності в місті велосипедного клубу. Із активістів велосипедного клубу, представників місцевих громадських організацій та спеціалістів міської ради буде сформовано робочу групу проекту. ЇЇ основним завданням буде загальний нагляд та забезпечення виконання запланованих заходів в рамках проекту. Першочерговим завданням робочої групи проекту буде формування вичерпного технічного завдання для спеціалізованої проектної організації на проектування в місті мережі велосипедних доріжок. Ця проектна організація, на замовлення міської ради, запроектує основні велосипедні доріжки в рамках міста, будівництво яких буде розбито на часові відрізки протягом всіх десяти років реалізації проекту.
- 2. Пілотний проект “Перша міська велосипедна доріжка”
В перший та другий роки проекту (2011-2012), на основі розробленої проектною організацією робочої документації, передбачається реалізувати пілотний проект “Перша міська велосипедна доріжка”. Він буде покликаний стимулювати мешканців міста до частішого використання велосипедів в своєму повсякденному побуті.
“Перша міська велосипедна доріжка” – елемент транспортної інфраструктури, що з’єднає центральну частину міста (проспект Незалежності) із вокзалом, ринком та парком, які є найпоширенішими пунктами призначення в місті. Пілотний проект передбачається реалізовувати комплексно – будівництво альтернативної велосипедно-пішохідної доріжки через житлові масиви міста, а також інтеграція велосипедної розмітки в уже існуючу автомобільну дорогу по вул. Грушевського. Будівництво такої інфраструктури спроможне стати потужним імпульсом для забезпечення зростання популярності велосипеда серед населення, так як буде створена можливість швидко, комфортно і безпечно добиратись на ньому до основних об’єктів міста (адміністративні установи, ринок, вокзал, музей, торгові центри, гімназія-інтернат, школи №4 та №5, парк, озеро, джерело питної води).
На шляху слідування велосипедної доріжки буде споруджено необхідні елементи інфраструктури, необхідні для створення максимально комфортних умов використання велосипеда в місті. Цими елементами стануть: вказівники напрямків руху та назв вулиць, дорожні та інформаційні знаки, а також засоби для паркування велосипедів біля основних об’єктів (школи, торгові заклади, адміністративні будівлі).
Найбільшим капітальним вкладенням в рамках реалізації пілотного проекту буде комплексне вирішення питання врегулювання руху на перехресті вулиць Грушевського та Хмельницького. На цій ділянці дороги пропонується створення можливості наскрізного пішохідного проходу та велосипедного проїзду з вулиці Грушевського, через територію міської стоматологічної поліклініки та сквер на майдані Січових Стрільців в напрямку вулиці Шевченка. На існуючому нерегульованому перехресті пропонується встановлення світлофорів, для врегулювання руху автомобільного транспорту та організації перетину проїжджої частини пішоходами і велосипедистами.
- 3. Пілотний проект “Велосипедна школа”
Паралельно із пілотним проектом будівництва “Першої міської велосипедної доріжки”, протягом 2011-2012 років планується реалізувати пілотний проект “Велосипедна школа”. Його метою є початок безстрокової кампанії з популяризації велосипеда, починаючи зі шкільного віку, а також поширення серед школярів інформації про правила безпечної поведінки на дорозі, зокрема і при керуванні велосипедом. Перш за все, серед міських шкіл, в рамках пілотного проекту, на конкурсних засадах буде обрано пілотну, на базі якої будуть реалізовуватись заходи. Після цього буде проведено установчу зустріч за участі членів міського велосипедного клубу, представників міської ради та громадських організацій із педагогічним колективом і батьківським комітетом школи, з метою визначення першочергових завдань та пріоритетів. Буде проаналізовано наявне транспортне сполучення пілотної школи із мікрорайонами міста, та існуючі шляхи по яких діти кожного дня прямують з дому до неї. Із наявних мікрорайонів міста буде обрано один, в якому протягом за даними останніх 5 років проживає найбільше учнів пілотної школи. Цей пілотний мікрорайон, на першому етапі реалізації пілотного проекту, буде з’єднаний із пілотною школою першою міською шкільною велосипедною доріжкою. Біля школи буде влаштовано необхідну інфраструктуру для зберігання та паркування дитячих велосипедів. В самій же школі, починаючи із навчального року 2011/12 буде запроваджено факультативні курси “Безпека дорожнього руху” та “Правила їзди на велосипеді». За результатами впровадження цих курсів в пілотній школі, починаючи із навчального року 2012/13 їх буде інтегровано в навчальні програми всіх міських шкіл.
- Розвиток велосипедного туризму
Разом із створенням належної внутрішньоміської мережі для велосипедного руху, протягом 2011-12 років планується здійснити ряд заходів для популяризації велосипедного туризму в Долинському регіоні.
Партнерами міської ради та міського велосипедного клубу в реалізації цих заходів буде місцевий туристично-інформаційний центр “Бойківщина” та проект “Велокраїна”. Проміжним результатом роботи в цьому напрямку має стати входження Долинського району в проект “Велокраїна” та подальша робота із промоціювання регіону як центру велосипедного туризму на Прикарпатті.
В рамках цього напрямку передбачається проведення глибокої інвентаризації наявних туристичних об’єктів на околицях Долини з метою формування туристичного путівника, зокрема і для велотуристів. Буде проведено роботу із створення окремих туристичних велосипедних маршрутів Долинським районом, на шляху якого, в партнерстві з місцевим бізнесом (зелені садиби, готелі, автозаправні станції, магазини), будуть створені можливості для комфортного пересування туристів. Такі маршрути будуть розроблені з орієнтацією на різні типи туристів (екстремальні, тури вихідного дня, сімейні, для літніх людей, тощо). По кожному із цих маршрутів буде розроблено окремі друковані промоційні матеріали та туристичні мапи.
- Інформаційно-промоційна кампанія
Цей напрямок роботи супроводжуватиме весь період реалізації проекту і буде спрямований на зміну ментального відношення мешканців до велосипеда, як засобу пересування.
В рамках цього напрямку планується організовувати щорічний міський Велосипедний день, в рамках міжнародного Дня молоді, Днів міста чи Днів енергії. В цей день будуть організовуватись різноманітні велосипедні конкурси та змагання для дітей та молоді, направлені на виховання в них позитивного ставлення до здорового способу життя.
Важливим на цьому етапі є приклад з боку влади та авторитетних людей міста. Планується встановлення місць велосипедної парковки поблизу адміністративних будівель міста та залучення міських чиновників до використання велосипедів на роботі.
Інформаційна кампанія передбачатиме також регулярні публікації місцевій пресі та на радіо, організацію різноманітних промоційних акцій.
На другому етапі (2013-2015) буде продовжено роботу по кожному із перелічених вище напрямків, з метою їх подальшого поширення на всю територію міста та все більшого охоплення всіх окреслених сфер, зокрема:
1) будуть проведені роботи із будівництва нових велосипедних доріжок в межах міста:
− з’єднання нової та старої частини Долини через дорогу по вул. Міцкевича та пішохідну зону в межах вулиці Оксани Грицей;
− велосипедні доріжки в міському парку та навколо міського ставу;
− альтернативна відокремлена велосипедна доріжка, що з’єднає вулицю Грушевського, через вулицю Пушкіна та ґрунтову дорогу позаду стадіону, із школою №6 та ДЮСШ, з подальшим виходом на художню школу та школу естетичного виховання, а далі – на вулицю Нафтовиків.
2) в співпраці з органами місцевого самоврядування навколишніх населених пунктів (села Мала Тур’я, Оболоння, Яворів, Новичка) буде вирішено питання створення можливостей для безпечного руху велосипедистів між ними та містом, шляхом нанесення відповідної розмітки на існуючі автодороги чи будівництва альтернативних доріжок.
3) продовжиться робота із забезпечення в місті необхідної інфраструктури для безпечного велосипедного руху:
− встановлення знаків та вказівників;
− нанесення дорожньої розмітки;
− облаштування місць для паркування та зберігання велосипедів поблизу громадських будівель та в житлових масивах.
4) до проекту “Велосипедна школа” долучатимуться нові школи та житлові масиви міста:
− у всіх школах будуть запроваджені факультативні курси з основ безпечної їзди на велосипеді;
− пілотна школа та ще 2 нові будуть з’єднані велосипедними доріжками між собою та із сусідніми житловими масивами.
5) продовжуватиметься робота над розвитком та популяризацією велосипедного туризму в регіоні:
− розробка нових велосипедних туристичних маршрутів;
− налагодження співпраці із місцевим бізнесом для забезпечення комфортних умов пересування та побуту туристів;
− створення можливості прокату велосипеда для туристів.
6) активно буде вестись промоційна та інформаційна кампанія.
Після завершення другого етапу буде проведено підбиття підсумків, громадське обговорення та аналіз ефективності проробленої роботи. Після чого буде поставлено завдання для здійснення протягом завершального третього етапу. Протягом 2016-2020 років робота по кожному із вищенаведених напрямків буде доведена до проміжного завершення. Очікується досягнення всіх поставлених цілей в рамках мети проекту.
План-графік реалізації заходів проекту
№ з/п |
Заходи проекту |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
1 |
Створення міського велосипедного клубу та робочої групи проекту. Громадське обговорення |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Розробка робочої документації будівництва велодоріжок спеціалізованою організацією |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Будівництво “Першої міської велосипедної доріжки” Капітальні заходи з врегулювання руху в місті |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Облаштування велосипедної інфраструктури (знаки, вказівники, місця паркування) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Реалізація пілотного проекту “Велосипедна школа”. Запровадження навчального курсу |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Впровадження та функціонування навчального велосипедного курсу в усіх школах міста |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Підготовчі заходи для долучення Долинського району до проекту “Велокраїна” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Розробка та промоція велосипедного туризму на території міста Долина та району |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Інформаційно-просвітницькі заходи в місті. Проведення акцій “Велосипедний день” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
Будівництво першої альтернативної велодоріжки від вул. Грушевського до вул. Нафтовиків |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Будівництво велосипедних доріжок та смуг по місту, з’єднання із навколишніми селами |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
Будівництво велосипедної мережі в межах інших вулиць міста та житлових масивів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|