Про звернення щодо неприпустимості грубого наступу на фінансову спроможність місцевого самоврядування

Про звернення щодо неприпустимості грубого наступу на фінансову спроможність місцевого самоврядування

РІШЕННЯ

Від 25.10.2021 № 799-16/2021
м. Долина
Про звернення щодо неприпустимості
грубого наступу на фінансову
спроможність місцевого самоврядування

Враховуючи звернення депутатів депутатської фракції політичної партії «Європейська солідарність» у Долинській міській раді VIII скликання, керуючись статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада

В И Р І Ш И Л А:

1.Схвалити та направити звернення до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо неприпустимості грубого наступу на фінансову спроможність місцевого самоврядування (додається).

2.Дане звернення опублікувати у Віснику міської ради та на офіційному інтернет-сайті міської ради.

3.Контроль за виконанням даного рішення покласти на секретаря Долинської міської ради Віктора Гошилика.

Міський голова Іван ДИРІВ

Додаток до рішення міської ради
від 25.10.2021 № 799-16/2021

Президенту України
Верховній Раді України
Кабінету Міністрів України

ЗВЕРНЕННЯ

Ми, депутати Долинської міської ради, рішуче протестуємо проти намірів підірвати фінансову спроможність місцевого самоврядування та ігнорування базових норм Європейської Хартії місцевого самоврядування.

Зокрема, законопроєкт про внесення змін до Бюджетного кодексу України (№6062) – це спроба поховати фінансову децентралізацію і інфраструктурні проєкти на місцевому рівні, це спроба нової централізації.

Цим проєктом передбачається ліквідація з 2023 року бюджету розвитку місцевих бюджетів, що є катастрофою для територіальних громад. Джерела доходів бюджету розвитку планується закріпити за загальним фондом місцевих бюджетів. Це означає, що громади не зможуть зберігати кошти на депозитних рахунках, не зможуть належно планувати розвиток. Адже саме з бюджетів розвитку фінансуються капітальні видатки громад, які спрямовуються на: соціально-економічний розвиток, виконання інвестиційних проектів, будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів соціально-культурної сфери – шкіл, дитсадків, лікарень, житлово-комунального господарства, будівництво газопроводів і газифікацію населених пунктів, придбання шкільних автобусів та автомобілів швидкої медичної допомоги тощо.

Ліквідація бюджетів розвитку означає, що замість капітальних, інфраструктурних видатків на місцевому рівні ми побачимо, як за ці цільові кошти бюджетів розвитку буде лататися «поточка» місцевих бюджетів. Як наслідок через недофінансування місцевих бюджетів з Держбюджету.

Ще одним фінансовим ударом по громадах проєктом закону №6062 – пропонується новела ч. 2 ст.45 Бюджетного кодексу, згідно з якою «повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до Державного бюджету, здійснюється в межах коштів, наявних на єдиному казначейському рахунку». Це дуже зручно – «помилково» забрати гроші в громади і хай потім громади чекають, коли гроші з’являться на казначейському рахунку. Подібні практики були лише при режимі Януковича.

Наступне «покращення» проєкту закону №6062 – змінами до частини четвертої статті 103-2 Бюджетного кодексу передбачається залишки коштів за освітньою субвенцією, що не використані протягом наступного бюджетного періоду, вилучати до державного бюджету. Тобто, органи самоврядування повністю демотивуються в оптимізації використання цієї субвенції.

Законопроєктом №6062 пропонується також доповнити Земельний кодекс (Розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення») п.53, яким «установити, що у 2022 році надходження від викупу земельних ділянок державної та комунальної власності, передбачених пунктом 61 Перехідних положень Земельного кодексу України, зараховуються: 70 відсотків до спеціального фонду державного бюджету та спрямовуються на розвиток та поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушених систем за рішенням Кабінету Міністрів України (у разі потреби з відкриттям нових бюджетних програм), погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету; 30 відсотків до бюджету розвитку місцевих бюджетів». Це грубе порушення засад місцевого самоврядування: чому кошти від продажу земель комунальної власності на 70% мають зараховуватися до Держбюджету?

І ще одна груба антисамоврядна норма проєкту закону №6062 – запропоновані зміни до пункту 21 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного Кодексу, за якими погашення заборгованості за середньостроковими позиками перед державним бюджетом, здійснюється «у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України». Сьогодні передбачено законодавче врегулювання погашення цієї заборгованості. Нагадаємо, йдеться про те, що ця заборгованість виникла при Януковичі-Азарову через недофінансування місцевих бюджетів і тепер Кабміну надається право встановлювати порядок, як громади мають цю заборгованість погашати. Тобто, місцеві бюджети при Януковичу змусили взяти на себе цю заборгованість, бо держава не платила по рахунках, а тепер пропонується громадам «погасити» цю заборгованість.

Врешті, згідно з проєктом №6062, місцеві ради перетворюються в статистів формування місцевих бюджетів, бо Міністерство фінансів і посадовці місцевих державних адміністрацій отримують повноваження зупиняти рішення місцевих рад про бюджет.

Ми, депутати Долинської міської ради вимагаємо:

Від Кабінету Міністрів України:

відкликати проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. №6062) на доопрацювання з метою виключення з цього проєкту дискримінаційних норм по відношенню до місцевого самоврядування.

Від Голови Верховної Ради України:

у разі розгляду проєкту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. №6062) озвучити в залі позицію нашої ради та не використовувати під час голосування словосполучення «прошу підтримати та проголосувати».

Від Президента України:

повернутися до виконання функцій гаранта Конституції України, не допускати порушення через «підконтрольні» Кабінет Міністрів чи фракцію у Верховній Раді міжнародних зобов’язань України, зокрема Європейської Хартії місцевого самоврядування та, у разі прийняття проєкту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. №6062) скористатись правом вето.

Прийнято на шістнадцятій сесії
Долинської міської ради Івано-Франківської області
восьмого демократичного скликання
25 жовтня 2021 року

Документ опубліковано 28 жовтня 2021
Чинний
Детальніше