РІШЕННЯ
Від 09.09.2021 № 151
м. Долина
Про схвалення прогнозу бюджету
Долинської міської територіальної
громади на 2022-2024 роки
Відповідно до статті 751 Бюджетного кодексу України, керуючись підпунктом 1 пункту «а» статті 28, пунктом 1 частини другої статті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчий комітет міської ради
В И Р І Ш И В:
- Схвалити прогноз бюджету Долинської міської територіальної громади на 2022 – 2024 роки (додається).
- Контроль за виконанням рішення покласти на заступників міського голови відповідно до розподілу обов’язків.
Міський голова Іван Дирів
СХВАЛЕНО
рішення виконавчого комітету
Долинської міської ради
від 09.09.2021 № 151
Прогноз бюджету
Долинської міської територіальної громади на 2022-2024 роки
І. Загальна частина
Прогноз міського бюджету Долинської територіальної громади (далі – Прогноз) розроблено відповідно до статті 751 Бюджетного кодексу України.
Прогноз ґрунтується на положеннях Податкового та Бюджетного кодексів України, інших законодавчих актів, що регулюють взаємовідносини державного і місцевих бюджетів та всіх учасників бюджетного процесу.
Показники Прогнозу сформовано на підставі прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України, що визначені у Бюджетній декларації на 2022-2024 роки та постанові Кабінету Міністрів України від 31 травня 2021року №586 «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2022-2024 роки» та з урахуванням тенденцій і динаміки розвитку основних галузей та сфер економіки Долинської територіальної громадив 2021 році.
Метою Прогнозу є забезпечення прозорості, передбачуваності та послідовності бюджетної політики, ефективного планування показників бюджету для досягнення цілей та пріоритетів у розвитку Долинської міської територіальної громади. Визначання головних завдань і напрямів діяльності та запровадження системних підходів у бюджетному процесі.
Основними завданнями Прогнозу є:
- забезпечення стабільного функціонування бюджетних установ, що фінансуються з бюджету Долинської міської територіальної громади;
- підвищення результативності та ефективності бюджетних видатків;
- посилення бюджетної дисципліни та контролю за витрачанням бюджетних коштів;
- підвищення якості надання суспільних послуг населенню і забезпечення виконання державних соціальних стандартів і гарантій.
Прогноз враховує положення Стратегії розвитку Долинського субрегіону, затвердженої рішенням Долинської міської ради від 30.11.2017№ 933-33/2017, завдання цільових та комплексних програмних документів, що будуть діяти впродовж періоду, який охоплює бюджетне прогнозування.
Прогноз є основою для складання головними розпорядниками бюджетних коштів планів своєї діяльності та річних програм, проєкту бюджету Долинської міської територіальної громади на 2022 рік.
Прогноз включає індикативні прогнозні показники бюджету за основними видами доходів, фінансування, видатків і кредитування, взаємовідносини з іншими бюджетами.
Прогноз базується на принципах збалансованості, обґрунтованості, ефективності та результативності, які визначені статтею 7 Бюджетного кодексу України.
ІІ. Основні макроекономічні показники розвитку України та основні показники економічного і соціального розвиткуДолинської міської територіальної громади у 2021–2024 роках
При здійсненні Прогнозу бюджету Долинської міської територіальної громади на 2022-2024 роки застосовані такі основні прогнозні макропоказники економічного розвитку України та державні соціальні стандарти й гарантії:
Показники | 2021 рік | 2022 рік | 2023 рік | 2024 рік |
Зростання внутрішнього валового продукту, % | 4,1 | 3,8 | 4,7 | 5,0 |
Індекс цін виробників (грудень до грудня попереднього року), % | 117,0 | 107,8 | 106,2 | 105,7 |
Індекс споживчих цін (грудень до грудня попереднього року), % | 108,9 | 106,2 | 105,3 | 105,0 |
Індекс реальної середньомісячної заробітної плати працівників ,% до попереднього року | 94,9 | 104,4 | 106,1 | 105,6 |
Мінімальна заробітна плата:
на 2022 рік:з січня 2022 року – 6 500 грн; з жовтня 2022 року – 6700 грн;
на 2023 рік:з січня 2023 року – 7176 грн;
на 2024 рік: з січня 2024 року – 7665 грн;
Розмір прожиткового мінімуму
на 2022 рік: з 1 січня – 2393грн, з 1 липня – 2 508 грн, з 1 грудня – 2589 грн;
на 2023 рік: з 1 липня – 2 713 грн, з 1 грудня – 2 778 грн;
на 2024 рік:з1 липня – 2 911грн, з1 грудня – 2972 грн.
Прогнозний посадовий оклад працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки планується у таких розмірах:
з 01 січня 2022 року – 2 893 грн, з 01 жовтня 2022 року – 2 982 грн;
з 01 січня 2023 року – 3 193 грн, з 01 січня 2024 року – 3 411 грн.
Основні показники економічного і соціального розвитку Долинської міської територіальної громади розраховані на підставі статистичних даних за І півріччя 2021 року
Показники | Одиниця виміру | 2021
рік |
2022 рік | 2023 рік | 2024 рік |
Обсяг реалізованої промислової продукції | млн. грн. | 4032,2 | 4340,0 | 4610,0 | 4880,0 |
Обсяг реалізованої промислової продукції на одногозареєстрованого мешканця | грн | 83117 | 89600 | 95100 | 100580 |
Обсяг реалізованих послуг,із них населенню | тис.грн | 404100 | 429100 | 451900 | 474500 |
388100 | 412800 | 434700 | 456400 | ||
Середньомісячна заробітна плата одного штатного працівника | грн | 11793 | 12310 | 13063 | 13780 |
Обсяг експорту | тис.дол.США | 6495 | 6903 | 7270 | 7630 |
Обсяг імпорту | тис.дол.США | 5410 | 5730 | 6040 | 6340 |
Стратегічно важливим для розвитку економіки, наповнення місцевого бюджету, забезпечення зайнятості населення є стабільна діяльність промислових підприємств, зокрема нафтогазового комплексу, якими забезпечується значний обсяг валової доданої вартості, що створюється на території міської громади. Ця галузь на середньострокову перспективу буде залишатися бюджетоутворюючою для територіальної громади.
Очікується, що за результатами 2021 року промисловим комплексом територіальної громади буде реалізовано продукції на суму 4032,2 млн грн.
За статистичними даними галузь промисловості відзначається стійкою позитивною динамікою розвитку виробництва.
Забезпечення розвитку екологічно чистого сільського господарства – ще одна стратегічна ціль, реалізація якої дасть можливість стимулювати економічний розвиток сільських територій, частково вирішити проблему зайнятості сільського населення і отримати додаткові ресурси для розвитку громади.
В цьому напрямку будуть впроваджуватися заходи, передбачені Стратегією розвитку Долинського субрегіону на період до 2027 року: підтримка неаграрних видів бізнесу, розвиток кооперативного руху, підтримка виробництва, переробки та збуту сільськогосподарської продукції.
Напрацьовується проект комплексної програми розвитку фермерського господарства в рамках реалізації проєкту Pro.Фермерство спільно з Центром розвитку «Громада UA.» та сільськогосподарським дорадчим центром «Фермерська країна».
Загалом, за базовий сценарій розвитку територіальної громади в прогнозованому періоді взято реалізацію завдань, які б не повністю залежали від залучення зовнішніх інвестиційних ресурсів та максимально ефективного забезпечували використання наявних внутрішніх фінансових ресурсів.
В умовах існуючих загальних ризиків і загроз, пов’язаних з можливістю зміни економічної ситуації як у світі, так і всередині країни через невизначеність щодо ситуації з пандемією COVID-19, її загальнонаціональним негативним впливом на життєдіяльність кожної громади пріоритетним у бюджетному фінансуванні в прогнозованому періоді буде реалізація заходів стратегічного напрямку «Територія розвиненої інфраструктури та високого стандарту соціальних послуг (Стратегічний напрям В).
ІІІ. Загальні показники бюджету
У розрахунках прогнозних показників на 2022-2024 роки враховані фактори впливу на формування доходної частини бюджету: зростання середнього розміру реальної заробітної плати, зміна ставок місцевих податків і зборів, розширення бази оподаткування по податку на нерухоме майно.
Пріоритетні завдання, які необхідно здійснити в рамках реалізації бюджетної політики при наповненні бюджету громади:
- забезпечення дотримання принципів державної регуляторної політики, зокрема, прозорості та врахування громадської думки під час підготовки, прийняття і перегляду рішень про місцеві податки та збори, які плануються ввести в дію з 2023 року;
- забезпечення проведення масово-роз’яснювальної роботи серед населення через засоби масової інформації щодо соціального значення легалізації заробітної плати та трудових відносин, обов’язкового декларування доходів, сплати податків, в тому числі податку на нерухоме майно.
Загальні показники доходів Долинської міської територіальної громади на 2022-2024 роки грн
Найменування показника | 2022 рік | 2023 рік | 2024 рік | ||||
Прогноз | % до 2021
року |
Прогноз | % до 2022
року |
Прогноз | % до 2023
року |
||
Бюджет Долинської ТГ (без урахування міжбюджетних трансфертів) | 367 275 374 | 104,8 | 390 081 683 | 106,7 | 411 621 080 | 105,5 | |
Загальний фонд | 363 308 000 | 104,9 | 385 792 428 | 106,7 | 407 075 069 | 105,5 | |
Спеціальний фонд | 3 967 374 | 100,3 | 4 289 256 | 108,1 | 4 546 011 | 106,0 |
Прогнозні показники видатків місцевого бюджету на 2022-2024 роки розроблено на основі показників дохідної частини бюджету територіальної громади.
Видатки бюджету сформовано з врахуванням таких факторів:
- забезпечення законодавчого підвищення мінімальної заробітної плати та посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки;
- збільшення видатків бюджетних установ на оплату комунальних послуг та енергоносіїв з урахуванням прогнозного індексу цін виробників (у 2022 році застосовано коефіцієнт 1,078, у 2023 році – 1,062, у 2024 році – 1,057);
- здійснення заходів з енергоефективності та енергозбереження в житлово-комунальному секторі та бюджетних установах;
- забезпечення стабільної роботи установ та закладів соціально-культурної сфери;
- надання власних соціальних гарантій для малозахищених категорій громадян, учасників АТО/ООС;
- підтримка в належному стані об’єктів інфраструктури громади, а також виконання в межах фінансових можливостей цільових програм.
Загальні показники видатків Долинської міської територіальної громади на 2022–2024 роки грн
Найменування показника | 2022 рік | 2023 рік | 2024 рік | |||
Прогноз | % до 2021
року |
Прогноз | % до 2022
року |
Прогноз | % до 2023
року |
|
Бюджет Долинської ТГ (без урахування міжбюджетних трансфертів) | 535 526 474 | 96,17 | 576 213 084 | 108,0 | 608 701 308 | 105,6 |
Загальний фонд | 528 044 100 | 98,94 | 570 287 628 | 108,0 | 602 420 925 | 105,6 |
Спеціальний фонд | 7 482 374 | 25,98 | 5 925 456 | 108,0 | 6 280 383 | 105,9 |
ІV. Показники доходів бюджету
Основними бюджетоутворюючими податками бюджету територіальної громади залишаються: податок на доходи фізичних осіб, земельний податок та орендна плата за землю, єдиний податок, які наповнюють загальний фонд бюджету на 90%.
Обсяг дохідної частини бюджету Долинської ТГ на 2022 рік прогнозується в сумі 535 526,474 тис. грн, із них:
– доходи (без урахування міжбюджетних трансфертів) –367 275,374 тис. грн, в т.ч. податкові надходження – 359 952,842 тис. грн, неподаткові надходження – 6 781,772 тис. грн;
– доходи від операцій з капіталом –200,000 тис. грн;
– трансферти з державного бюджету – 168 451,100 тис. грн, в т.ч. субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам – 168 451,100 тис. грн.
Обсяг дохідної частини бюджету Долинської ТГ на 2023 рік прогнозується в сумі 574 576,884 тис. грн, із них:
- доходи (без урахування міжбюджетних трансфертів) – 390 081,683 тис. грн, в т.ч. податкові надходження – 382 413,622 тис. грн, неподаткові надходження – 7 098,401тис. грн,
- доходи від операцій з капіталом –216,000 тис. грн.;
- трансферти з державного бюджету – 184 495,200 тис. грн, в т.ч. субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам – 184 495,200 тис. грн.
Обсяг дохідної частини бюджету Долинської ТГ на 2024 рік прогнозується в сумі 608 706,080 тис. грн, із них:
– доходи (без урахування міжбюджетних трансфертів) –411 621,080 тис. грн, в т.ч. податкові надходження – 403 521,475 тис. грн, неподаткові надходження – 7 510,506 тис. грн;
– доходи від операцій з капіталом – 228,960 тис. грн;
– трансферти з державного бюджету – 197 085,000тис. грн, в т.ч. субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам – 197 085,000 тис. грн.
- Показники фінансування бюджету, показники місцевого боргу, гарантованого Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста боргу та надання місцевих гарантій
Прогнозом залучення зовнішних джерел фінансування у 2022-2024 роках передбачаєтьсяв сумі 1500 тис. грн (додаток 5) на 2022 рік та його погашення в 2023 році
Запозичення до бюдженту ТГ в минулому та звітному році не проводилися. На час складання Прогнозу боргові зобов’язання відсутні, а видатки на обслуговування зазначеного кредиту не передбачалися з причини невизначеності джерела отримання кредитних ресурсів.
В Прогнозі передбачається фінансування бюджету за рахунок зміни залишків коштів бюджету: передача із загального фонду до бюджету розвитку (спеціального фонду) на 2022 рік – 3 715,000 тис. грн, на 2023 рік – 1 852,200 тис. грн, на 2024 рік –1 963,332 тис. грн для здійснення капітальних видатків та реалізації проєктів.
VІ. Показники видатків бюджету та надання кредитів з бюджету
Бюджетна політики територіальної громади в прогнозованому періоді буде направлена на забезпечення збалансованості бюджетної системи та постійного моніторингу виконання бюджетних програм, проведення оцінки ефективності та результативності їх виконання.
Основними завданнями учасників бюджетного процесу на середньостроковий період є забезпечення ефективного використання бюджетних коштів та жорсткої економії (виключення непріоритетних витрат), проведення оптимізації мережі бюджетних установ, реалізації ефективних заходів з енергозбереження, спрямування капітальних вкладень на підвищення комфортності умов проживання на території громади, модернізацію технічного оснащення комунальних закладів та підприємств, збільшення обсягу платних послуг, що надаються комунальними установами.
Для досягнення мети передбачено виконання наступних завдань.
Державне управління
Пріоритетними завданнями міської ради та її виконавчих органів є належне фінансове забезпечення функціонування органів місцевого самоврядування для здійснення ними повноважень, визначених Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування» та іншими нормативно-правовими актами.
У 2022 та 2023-2024 роках передбачається здійснити заходи щодо:
- забезпечення принципу прозорості у діяльності виконавчих органів міської ради;
- закріплення фінансової самодостатності місцевого самоврядування, формування ефективної системи управління;
- вивчення та впровадження кращого досвіду в сфері розвитку місцевого самоврядування;
- запровадження електронних сервісів в містобудуванні, землеустрої, освітній галузі;
- забезпечення надання якісного рівня публічних послуг по всіх старостинських округах в рамках реалізації заходів цільової програми надання адміністративних послуг Долинської міської ТГ (розширення переліку послуг, модернізація робочих місць та створення належних умов праці);
- проведення оптимізації структури виконавчих органів територіальної громади;
- забезпечення участі активних мешканців громади в розподілі коштів місцевого бюджету шляхом подання громадських проєктів розвитку населених пунктів по старостинських округах.
Освіта
Головним завданням ставиться:
- забезпечити збалансованість між фінансовими ресурсами на утримання галузі, що передбачаються у державному бюджеті та реальними потребам на утримання мережі установ освіти територіальної громади;
- провести упорядкування малокомплектних шкіл;
- забезпечити надання якісної освіти та створити нове освітнє середовище, яке відповідає вимогам сьогодення;
- підвищити мотивацію учнів до навчання, а вчителів – до професійного розвитку.
Охорона здоров’я
Підвищення рівня обслуговування населення комунальними закладами охорони здоров’я шляхом:
- успішної реалізації проєкту «Співпраця для покращення якості медичного обслуговування в громадах Долини та Бая – Спріє» в рамках Спільної операційної програми Румунія-Україна на 2014-2020 роки;
- проведення реставраційних робіт на першому поверсі поліклінічного відділення КНП «Долинська багатопрофільна лікарня» з трансформуванням реєстратури поліклініки в «рецепцію» (подання проекту та забезпечення його співфінансування);
- реалізації програми підтримки надання населенню медичних послуг на 2021-2024 роки;
- реалізації програми підтримки та розвитку установ первинної медичної допомоги на 2021-2024 роки;
- виконання щорічних фінансових планів комунальними закладами сфери охорони здоров’я.
Житлово-комунальне господарство та благоустрій населених пунктів територіальної громади
У житлово-комунальному секторі ставляться такі пріоритетні завдання:
- забезпечення надання якісних житлово-комунальних послуг;
- ефективне використання коштів на виконання програм з благоустрою населених пунктів громади.
Для вирішення завдань планується реалізувати такі заходи:
- придбати додаткову техніку для збору та вивозу ТПВ (можливі джерела фінансування – державна субвенція на підтримку благоустрою населених пунктів відповідно до проекту постанови КМУ, залучення кредитних ресурсів);
- забезпечити всі населені пункти контейнерами для збору ТПВ (роздільний збір ТПВ);
- прийняти та реалізувати програму розвитку КП «Водоканал», комплексну програму розвитку транспортної інфраструктури та забезпечення надання населенню якісних транспортних послуг.
На утримання житлово-комунального господарства та благоустрій прогнозується витратити в 2022 році – 57 829,390 тис.грн, в 2023 році – 62 455,741 тис.грн, в 2024 році – 66 203,086 тис.грн.
Соціальний захист та соціальне забезпечення
На 2022 – 2024 роки плануються видатки:
- на утримання КЗ «Центр надання соціальних послуг Долинської міської ради»;
- реалізацію комплексної програми соціального захисту населення територіальної громади:надання грошової допомоги особам, в яких виникли складні життєві обставини; учасникам війни в Афганістані; громадянам, які постраждали внаслідок ЧАЕС; ветеранам національно-визвольних змагань; відшкодування пільг на житлово-комунальні послуги окремим категоріям громадян, участь у співфінансуванні придбання житла для дітей-сиріт; надання одноразової допомоги найстарішим жителям ТГ, яким виповнилося 95 і більше років тощо;
- видатки на заходи програми соціально-психологічної підтримки дітей та молоді з обмеженими функціональними можливостями.
Прогнозується впровадження заходів щодо спрощення порядку надання соціальних послуг, впровадження нових, сучасних комп’ютерних технологій; охоплення соціальним захистом максимальної кількості сімей,в яких виховуються діти з обмеженими функціональними можливостями шляхом створення регіонального центру реабілітації дітей на базі Долинської міської дитячої лікарні (реалізація грантового проєкту).
Культура
Протягом 2022-2024 років передбачається здійснити:
- удосконалення механізму надання фінансової підтримки закладам культури;
- упорядкування кількості установ культури та їх штатної чисельності;
- забезпечення підвищення фахового та освітнього рівня працівників культури і мистецтв.
Охорона навколишнього природного середовища та запобігання виникненню надзвичайних ситуацій
У прогнозованому пріоритетними до впровадження будуть заходи із посилення захисту населення і територій від повеней та паводків шляхом будівництва протипаводкових споруд, кріплення берегів річок, потічків; будівництва та реконструкції каналізаційних мереж; створення місцевого матеріального резерву для запобігання та ліквідації можливих надзвичайних ситуацій; покращення екологічного середовища.
№
з/п |
Заходи | Очікувані результати |
1 | Реконструкція каналізаційної мережі в м. Долина:вул. Міцкевича-Обліски; вул.Грушевського-пр.Незалежності) | Покращення системи каналізації в міській ТГ(обласний фонд охорони НПС |
2 | Проведення берегоукріплювальних робіт:р.Свіча в с. Княжолука, вул.Кобилянської | Покращення транспортного обслуговування мешканців громади та безпеки дорожнього руху |
3 | Реконструкція полігону ТПВ | Покращення екологічної ситуації |
4 | Будівництво вертолітного майданчика | Підвищення рівня оперативного реагування з метою захисту життя і здоров’я громадян в умовах надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру й потреб санітарної авіації |
VIІ. Бюджет розвитку
Стратегічна мета капітальних вкладень з бюджету розвитку – підвищення якості надання публічних послуг жителям та покращенняі комфорту проживання на території громади.
№
з/п |
Цілі | Очікувані результати |
1 | Модернізація та оновлення матеріально-технічної бази установ соціально-культурної сфери | Підвищення рівня надання публічних послуг |
2 | Покращення стану доріг комунальної власності | Покращення транспортного обслуговування мешканців громади та безпеки дорожнього руху |
3 | Впровадження заходів з енергоефективності у житлово-комунальній та бюджетних сферах | Економія бюджетних коштів, підвищення рівня комфортності умов проживання |
4 | Модернізація системи водопостачання та водовідведення | Оптимізація витрат та покращення якості надання послуг з водопостачання |
5 | Збереження та розвиток спортивної інфраструктури (реконструкція будівлі спортивного павільйону) | Підвищення рівня залучення громадян до занять фізичною культурою |
6 | Збереження та ефективне використання раніше розпочатих об’єктів будівництва (завершення реконструкції незавершеного будівництва будинку культури під навчально- виховний комплекс в с. Гошів | Покращення рівня надання послуг дошкільної освіти в сільських населених пунктах |
Надходження бюджету розвитку прогнозується на 2022 рік в сумі
2 715,000тис. грн, на 2023 рік в сумі 1 852,200 тис. грн, на 2024 рік в сумі
1 963,332 тис. грн (додаток 9), в т.ч. кошти, що надходять до бюджету розвитку відповідно до пунктів 1- 6 статті 71 Бюджетного кодексу прогнозуються на 2022 рік в сумі 200,000 тис. грн, на 2023 рік – 216,000 тис. грн, на 2024 рік – 228,960 тис. грн; кошти, що передаються із загального фонду до бюджету розвитку прогнозуються на 2022 рік в сумі 3 515,000 тис. грн, на 2023 рік – 1 636,200 тис. грн, на 2024 рік 1 734,372 тис. грн.
Видатки бюджету розвитку плануються на 2022 рік в сумі 3 715,000 тис. грн, на 2023 рік в сумі 1 852,200 тис. грн, на 2024 рік в сумі 1 963,332 тис. грн.
Видатки бюджету розвитку будуть в основному проводитися на умовах співфінансування проєктів з Державного фонду регіонального розвитку та по програмах транскордонного співробітництва, а також в рамках фінансування цільових програм з благоустрою та розвитку інфраструктури населених пунктів територіальної громади; з виконання депутатських повноважень; заходів з реалізації доручень виборців, проведення капітальних робіт в закладах соціально-культурної сфери, оновлення матеріально-технічної бази бюджетних установ.
VІІІ. Взаємовідносини бюджету з іншими бюджетами
У міжбюджетних відносинах головною ціллю ставиться забезпечення надання якісних послуг жителям ТГ та сусідніх громад й забезпечення ефективного використання бюджетних коштів.
Прогноз бюджету Долинської міської територіальної громади на 2022-2023 роки включає освітню субвенцію з державного бюджету: на 2022 рік –168 451 100 грн, на 2023 рік – 184 495 200 грн; на 2024 рік –197 085 000 грн.
Субвенції з обласного бюджету при формуванні прогнозу бюджету не враховувалися.
Прогноз обласного бюджету не передбачає розподіл субвенції по окремих територіальних громадах.
Такі трансферти з обласного та інших бюджетів будуть відображатися в проєктах річного бюджету територіальної громади на відповідний бюджетний період.
В прогнозованому періоді передбачено продовження співпраці:
– з Вигодською та Витвицькою ТГ на надання послуг з позашкільної освіти Долинським міжшкільним навчально-виробничим комбінатом;
– з Вигодської ТГ на відшкодування комунальних послуг, наданих КЗ «Центр надання соціальних послуг» та КУ «Інклюзивно-ресурсний центр».
Начальниця фінансового управління Світлана Демченко